Gyorsmenü, oldaltérkép és beállítások
Aktuális

Salga Imre méltatása Hubai Kata tollából

2025. március 13.
Meridián


Az idei tanévben az Apáczai-emlékérmet Salga Imre kapta. Az alábbiakban a díjazott méltatását olvashatjátok Hubai Kata tollából.

Kedves Kollégák!

Koránt sem biztos, hogy feltétlenül szerencsés, hogy a méltatást, amiben Imit ajánljuk az Apáczai Emlékéremre, ismét én fűzöm össze, mert fontosnak tartom, hogy Imi munkáját és az iskolában betöltött szerepét több nézőpontból is megismerjük. Ami viszont biztos, hogy én, ha kell, minden évben kiállok elétek (vagy üzenek a távolból), hogy meggyőzzelek Titeket, Salga Imre méltó várományosa az emlékéremnek. A legjobban azt kedvelem ebben a feladatban, hogy minden évben meg tudjuk lepni ezzel az ajánlással, és Imi szerintem évről évre egy kicsit jobban reménykedik, hogy idén nem kell egy újabb szöveget végighallgatnia saját magáról – hiszen egy végtelenül szerény ember, aki soha semmit nem azért csinál, hogy ezért aztán hangos elismerést kapjon. Na ebben a tekintetben például nagyon sokat tanulok tőle, és szerintem nem vagyok ezzel egyedül.

De ha már a többféle nézőpont fontosságát említettem, gondoljuk egy kicsit végig, mit láthatnak Imiből az iskolához kapcsolódó különböző személyek és személyiségek. Én most itt Salga tanárúrral fogom kezdeni, és nem Salga igazgatóhelyettes úrral vagy Salga ex-igazgató úrral – méghozzá azért, mert Imi is ezt emelné ki magával kapcsolatban a legszívesebben. Nagyon szeret tanítani, élvezi a magyarórákban rejlő kihívásokat, és a mai napig ugyanolyan lelkiismeretesen készül minden egyes órájára, mint azt valószínűleg kezdő korában tette. Bármelyik diákját megkérdeznénk (elhihetitek, beszélgettem velük, mert szerencsére többször tanítottunk ugyanabban az osztályban), kiemelnék Imre következetességét, korrekt elvárásait, a tantárgya mély ismeretét és szívből jövő szeretetét, és azt, ahogy az érettségi éppen aktuális változásaira, az olvasás szeretetére, kritikus gondolkodásra, vagy a mindennapi életre ugyanígy felkészít. Ugyanolyan odaadással és a saját idejét nem kímélve figyel a támogatásra szoruló és a tehetséges diákokra, akik között bizony voltak OKTV döntősök (például magyar nyelvből 11., drámából 16. helyezett), s szépen szerepeltek a nyelvészeti diákolimpián is. Szereti a kihívásokat, és korosztálytól függetlenül megtalálja a közös nyelvet a hetedikesekkel, a reál érdeklődésű diákokkal, vagy a humán tagozatosokkal is. Kétszer volt osztályfőnök, s a második osztályával a kapcsolata olyan szoros a mai napig, hogy még idén télen is tartottak osztálykarácsonyt. Czigler Évi előző osztályából pedig, ahol helyettes volt, többen ma is járnak hozzá olvasókörre. Az Apáczai Napok szervezésében mindig lehetett rá számítani, sőt, tolerancianap szervezésével hozzájárult ahhoz, hogy iskolánk egy befogadóbb, a kulturális és társadalmi sokszínűséget ünneplő közösséggé válhasson. És akkor nem beszéltem még arról, hogy Imi tagja a tanári kórusnak, és az Apáczai vagy ID napok alatt, illetve a mindennapos testnevelés alkalmából zumbaórákat tartott, amivel szintén az apáczais közösséget erősítette és erősíti a mai napig.



Váltsunk most a kollegiális nézőpontra. Imi mindenek felett elképesztően türelmes. Se igazgatóként, se kollégaként nem tapasztaltam, hogy felemelte volna a hangját, vagy elhajtott volna valakit, amikor a kollégának megnyugtatásra, tanácsra, vagy csak egy (meg)értő fülre lett volna szüksége. Magyartanárként, a felelős együttélésre és empátiára nevelő pedagógusként számos továbbképzésen vett részt, s az ezek során felhalmozódott tudást és készségeket sosem volt rest velünk megosztani. Mindeközben, és ez nagyon fontos, van az iskolán kívül is élete, s egészségtudatosságával és a magyar kultúra iránti elköteleződésével példát mutat mindannyiunknak. Én például nagyon szeretek vele színházról és kortárs magyar irodalomról beszélgetni, ami ötleteket ad a tanórai munkához és az önfejlesztéshez egyaránt. A következő nézőpontot úgy fognám meg, ahogyan egy jó vezetőre tekintünk. Nem hiszem, hogy el kell vagy el lehet választani az Apáczait igazgató Salga Imrét az immáron igazgatóhelyettes Salga Imrétől, a korábban a magyar munkacsoportot is koordináló vagy az örök mentor és vezetőtanár Salga Imrétől. Bármilyen szerepben is látjuk a mindennapi életében, és ez a tavalyi ajánlásomban ugyanígy szerepelt, de nincs az a ChatGPT, ami ezt pontosabban újrafogalmazná: Iminek van egy nagyon pozitív, tudatosan átgondolt, árnyalt és érvényes képpel arról, hogy mi az iskola feladata. Az iskola feladata, hogy mindenkinek biztonságos tere legyen. Az iskola feladata, hogy értéket teremtsen az együttműködésben, a közös gondolkodás erejében, a közösség együtt eltöltött minőségi idejében. Az iskola feladata, hogy a diákokat kinyissa a világra. És egy jó vezető feladata, nevezzük a pozícióját akárhogyan is, hogy ebben az iskola minden diákját és felnőttjét támogassa. Nem szabad elfelejtenünk, hogy Imre igazgatóként 2017 és 2022 között erőt próbáló feladatokon át navigálta az iskolát, és támogatta a tantestületet az új NAT bevezetése, a pandémia, a tanárképzés átalakítása és a tanársztrájkok közben is. Régóta tagja az Apáczai Gimnázium Jubileumi Alapítvány kuratóriumának, szoros kapcsolatot ápol a szülői munkaközösséggel, régi kollégistaként pedig szívügye a kollégium. Közben magyar nyelv és irodalomból érettségiztet emelt szinten, segíti a nem magyar anyanyelvű diákok felkészítésülését a magyar mint idegen nyelv érettségire, középszinten érettségi elnök, s az elmúlt években olyan szakmai platformokon működött közre, amik a társadalmi nemekkel szembeni méltányosság és az emberi méltóság megőrzésének értékeire helyezték a hangsúlyt.

Vannak köztetek, akik szeretik a számokat? Ez is egy nézőpont… 4: Imrének legalább ennyi diplomája van, ha nem több. (magyar nyelv és irodalom szakos bölcsész és tanár, magyar mint idegen nyelv, tanító, angoltanár). 2009: Az év, amióta öregdiákként iskolánk tanára, illetve 2010 óta vezetőtanára. 2022: Ennek az évnek a szeptemberétől a tanárképzésért és a beiskolázásért felelős igazgatóhelyettes, a tanítási gyakorlatok megújítása köré szerveződő munkacsoportok aktív tagja, illetve az Eötvös Loránd Tudományegyetem Mária Terézia Emlékérem bronz fokozatának kitüntetettje. És végül 28: Ennél biztosan nem néz ki idősebbnek, folyamatos megújulás jellemzi, és örvendetes, hogy ő a beiskolázás arca, mert szerintem ez fiatal, mosolygós karakterével a szülőkhöz is közelebb hozza az iskolát. Az Apáczai Emlékérem ugyanúgy kell, hogy tükrözze a méltatott kolléga szakmai teljesítményét, mint a közösségért tett erőfeszítéseit, vagy a munkaköri leírásában szereplő kötelező iskolai feladatokon túlmutató elhivatottságot – kezdtem az ajánlásomat tavaly, s most ezzel zárom. Salga Imre mindezen szempontok szerint maximálisan megérdemli, hogy neki ítéljük a 2024/2025-ös tanévben az Apáczai Emlékérmet, amire nagy tisztelettel és szeretettel ajánlom őt.

Budapest, 2025. február 3.

Hubai Kata